Zo is Black Friday ontstaan (en of het nou wel of niet ethisch is)
De Black Friday deals vliegen je om de oren en het is nauwelijks nog te missen; overmorgen is het weer Black Friday. Op Black Friday kun je veel producten, en tegenwoordig ook zelfs diensten, met gigantische kortingen kopen. De boodschap is duidelijk; kopen, kopen, kopen. Waar Black Friday vandaan komt, lees je in de blog van vandaag.
De mythe over het ontstaan van Black Friday
Black Friday is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Het is de eerste vrijdag na Thanksgiving en voor veel Amerikanen de dag waarop de eerste kerstcadeaus gekocht mogen worden.
Voor veel winkels is Black Friday dan ook een mega drukke dag waarop ze goede omzetten draaien. Een veelgehoorde mythe is dat Black Friday dan ook verwijst naar de accounting van winkels. Black Friday zou de eerste dag in het jaar zijn waarbij de winkels op jaarbasis van een verlies (“in het rood”) naar winst (“in het zwart”) gaan, dankzij de omzetboost op Black Friday.
Het echte verhaal
Het echte verhaal van het ontstaan van Black Friday is iets grimmiger. De term werd namelijk door de politie in Philadelphia gebruikt om de uitputtende eerste vrijdag na Thanksgiving te beschrijven; een dag waarop veel toeristen en mensen uit de suburbs naar Philadelphia trokken om kerstaankopen te doen voordat ze de Army-Navy games bijwoonden die zaterdag. De enorme drukte zorgde voor veel werk en een uitputtende dag voor het lokale politiekorps. Daarom de naam “Black Friday”.
Winkeliers probeerden eind jaren ‘80 een positieve draai te geven aan het fenomeen.
Met hoge kortingen probeerden ze klanten naar hun winkel te lokken, waar de klanten dan hopelijk meer zouden kopen dan alleen de zwaar afgeprijsde producten. Op die manier konden winkels meer verkopen.
Black Friday in Nederland
Black Friday is pas rond 2015 echt komen overwaaien naar Nederland. Opvallend is dat dit vaak via kleinere winkels ging en niet -zoals je zou verwachten- via grotere Amerikaanse ketens. Daarnaast hebben we in Nederland helaas ook geen vrij op Black Friday en shoppen we daarom vooral online.
Is shoppen tijdens Black Friday ethisch verantwoord?
Black Friday is een geweldige manier om je kerst- en Sinterklaascadeautjes met flinke kortingen in te slaan. Wel is het belangrijk om je altijd af te blijven vragen waarom je iets koopt. Met zulke flinke kortingen laten veel mensen zich verleiden tot aankopen die ze toch niet nodig hebben of uiteindelijk maar één keer gebruiken.
Ook veel duurzame merken doen mee aan Black Friday. Aan de ene kant is dat geweldig, want door lagere prijzen wordt duurzame mode ineens voor meer mensen betaalbaar.
Aan de andere kant is het extreem belangrijk je te bedenken dat een korting niet zomaar wordt gegeven, maar dat er altijd iemand iets voor inlevert. Duurzame merken werken over het algemeen met kleinere winstmarges en kunnen kortingen dus vaak helemaal niet missen. Als alternatief doen veel duurzame merken daarom aan Green Friday en bedenken ze allerlei acties als tegenhanger voor de koopgekte van Black Friday. Zo sluiten ze bijvoorbeeld de winkel een dagje of doneren een percentage aan goede doelen.
Duurzaam shoppen tijdens Black Friday
Laat je dus niet blindelings verleiden door hoge kortingen, maar stel je voor het doen van een aankoop nog even de volgende vragen af;
- Wat is de reden dat je dit product wilt?
- Ga je dit product vaker gebruiken?
- Zou je dit product ook kunnen lenen op het moment dat je het nodig hebt?
- Kun je dit product kopen bij iemand/merk dat past bij je normen en waarden?
Deel dit verhaal
Gerelateerde artikelen
Duurzame cadeau-ideeën voor de feestdagen!
Sinterklaas, Kerst en alle andere feestdagen komen er al heel snel aan. Hier is wat cadeau-inspiratie als je nog op zoek bent naar een leuk duurzaam cadeautje waar je iemand écht blij mee maakt.
Zo beoordelen wij of een kledingmerk duurzaam is of niet.
Hoe beoordelen we of een kledingmerk duurzaam genoeg is voor Project Cece? Hier lees je alles over ons selectieproces.
Hoe duurzaam is shoppen in de uitverkoop?
We doen eigenlijk niets liever dan shoppen in de uitverkoop. De borden met Sale door de stad zijn een aanjager om eens flink op zoek te gaan en zo veel mogelijk te kopen voor zo min mogelijk geld. Dat klinkt natuurlijk niet zo duurzaam. Maar aan de andere kant was de kleding anders misschien wel nooit verkocht en dat is ook niet duurzaam. Dus hoe duurzaam is shoppen in de sale eigenlijk?
Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!