Wat is fast fashion eigenlijk?
Fast fashion. Je hoort er ontzettend veel over. Niet alleen in artikelen van andere websites, maar ook wij hebben het er vaak over. Fast fashion is iets waar we maar wat graag vanaf willen en met ons velen anderen. Maar, wat is fast fashion nu eigenlijk? In de blog van vandaag leggen we niet alleen uit wat het is, maar ook waarom we er vanaf willen en hoe jij daaraan kan bijdragen. Lees dus snel verder!
Wat is fast fashion?
Fast fashion is Engels en letterlijk vertaald betekent het “snelle mode”. Wat er mee bedoeld wordt? Investopedia geeft de volgende omschrijving:
"Fast fashion” is a term used by fashion retailers to describe inexpensive designs that move quickly from the catwalk to stores to meet new trends. As a result of this trend, the tradition of introducing new fashion lines on a seasonal basis is being challenged. Today, it is not uncommon for fast-fashion retailers to introduce new products multiple times in a single week to stay on-trend.
Kortom, het gaat om mode met een extreem korte omlooptijd. Was het vroeger gebruikelijk om twee keer per jaar een nieuwe collectie te lanceren, die na de catwalkshow pas weken (soms zelfs maanden) later in de winkels hing, zijn er tegenwoordig heel veel merken die het anders doen. Zij laten zich inspireren door catwalkdesigns van grote merken, kleine onafhankelijke ontwerpers, outfits van beroemdheden en influencers en zorgen dat er dagelijks nieuwe producten in de rekken hangen.
Wat is er mis met fast fashion?
Hoewel het misschien alleen maar fantastisch klinkt om elke dag weer nieuwe items in de rekken tegen te komen, is het helaas niet alleen maar happy happy joy joy met fast fashion. Wat er precies mis is, is een lang verhaal met veel verschillende kanten. Maar we hebben geprobeerd het samen te vatten:
-
Trends gaan sneller voorbij
Dankzij het continue veranderende aanbod, gaan trends ook steeds sneller voorbij. Was je vroeger een heel seizoen “on-trend” met je outfit geïnspireerd op de catwalk outfits van dat seizoen, loop je tegenwoordig halverwege het seizoen alweer achter.
Hoewel de meeste mensen ontkennen dat ze gevoelig zijn voor trends, voelen toch veel, veelal jongere, consumenten zich onder druk gezet om vaker nieuwe kleding te kopen. Immers, was vroeger “so last season” een ding in mode, tegenwoordig is het “so last week”. -
Druk op het productieproces
Doordat de tijd tussen het maken van een ontwerp en het moment dat het ontwerp in de winkels hangt enorm is opgevoerd, is ook de druk op het productieproces opgevoerd. Dit is één van de hoofdoorzaken dat er in de mode-industrie zoveel uitbuiting voorkomt.
Fabriekseigenaren worden door de korte productietijd onder druk gezet om grote hoeveelheden in korte tijd te leveren. Zij dwingen hun arbeiders daarom om langer door te werken, die zich op hun beurt weer gedwongen voelen omdat zij anders hun baan kwijt raken. Immers, als zij niet doorwerken, zullen volgende opdrachten niet meer bij hun fabriek terecht komen en zullen ze uiteindelijk hun baan kwijtraken en ook; voor hun 10 anderen.
Daarnaast, wordt er vaak met sub-contracten gewerkt; fabriekseigenaren verkopen een deel van de opdracht door aan andere fabriekseigenaren, omdat ze zelf niet genoeg mankracht hebben. Deze fabriekseigenaren worden door de andere fabriekseigenaar weer onder druk gezet om op tijd en tegen extreem lage kosten de producten te maken. Omdat er onwijs veel concurrentie is onder de fabrieken, vinden de merken altijd wel een fabriekseigenaar die bereidt is te leveren tegen de -voor het merk- meest optimale voorwaarden, wat neerkomt op veel te lage prijzen en onhaalbare deadlines. -
Meer afval, uitstoot en waterverbruik
We dragen een kledingstuk gemiddeld nog maar 7 keer. Dankzij de continue reclame van de mode-industrie zijn we allemaal steeds meer gaan kopen, zelfs als we eigenlijk helemaal geen nieuw item nodig hadden. Dit heeft enorme invloed op de mode-industrie.
Niet alleen is de mode-industrie dankzij onze euro’s gegroeid tot enorme proporties, ook zijn er daardoor steeds meer grondstoffen, water en chemicaliën nodig. Wist je dat het zo’n 2700 liter water kost om een shirt te maken?! In een eerdere blog schreven we al over de impact die je hebt als je je kleding 3x langer draagt. Nu we allemaal onze kleding een stuk minder vaak dragen, is de impact van de mode-industrie dus ook enorm toegenomen. -
Lage kwaliteit = korte levensduur
Omdat trends tegenwoordig voorbij vliegen en om mensen steeds weer terug te lokken met lage prijzen, wordt er niet alleen heel goedkoop maar ook van slechtere kwaliteit geproduceerd. Door de slechtere kwaliteit gaat kleding ook een stuk minder lang mee. Lees er in dit stuk van De Correspondent meer over!
Wat jij kunt doen tegen fast fashion?
- Draag je kleding vaker en doe langer met de kleding die je al hebt
Maak gebruik van stylingapps (bijvoorbeeld Whering of Stylebook) om nieuwe outfits te maken met de kleding die al in je kast hangt. Ook je kleding laten maken of ze zelf maken bij een repair café is een geweldige manier om duurzaam om te gaan met kleding. - Koop alternatieve merken
Er zijn genoeg merken die op een eerlijke en milieuvriendelijkere manier produceren. Wat dacht je bijvoorbeeld van Teym? Een echt slow fashion merk dat items van geweldige kwaliteit maakt die jarenlang mee gaan. Of The Launch? Een merk dat maandelijks nieuwe collecties lanceert van restmaterialen. Of de fantastische 3D-geprinte oorbellen van IZZI Label? Goed, je snapt het: genoeg slow fashion merken om uit te kiezen, Extra leuk aan shoppen bij dit soort merken? Je bent iemand's droom aan het verwezenlijken! - Koop tweedehands
Ookal is tweedehands shoppen niet altijd duurzaam, je ontwijkt in elk geval dat je geld direct bij fast fashion merken terecht komt.
Deel dit verhaal
Gerelateerde artikelen
Goedkope duurzame kleding: klein budget, grote impact
Als je gewend bent aan Primark prijzen (of eigenlijk gewoon de prijzen in een willekeurige winkelstraat in Nederland) dan kan het nogal schrikken zijn als je voor het eerst een prijskaartje ziet van een duurzamer merk. Een basic topje voor €39,50; wat?! We snappen het. Wij hebben dit ook gehad. Toen we Project Cece begonnen studeerden we nog en hadden we een klein budget om uit te geven aan kleding. Toch hebben we sinds we besloten om Project Cece op te richten geen fast fashion meer gekocht. Hoe we dat voor elkaar kregen met een klein budget? Dat was eerder een verandering van *hoe* we kochten dan *wat* we kochten. In deze blog vertellen we er meer over!
Slow fashion; wat het nou precies is
Duurzame mode is soms maar lastig. Er worden zo ongelooflijk veel verschillende termen door elkaar gebruikt, dat het niet meer altijd duidelijk is wat er nou precies wordt bedoeld. Een veelvoorkomende term waar we wel eens vragen over krijgen is “slow fashion”. Is dat nou gewoon een Engelse naam voor duurzame kleding of is het compleet iets anders? In de blog van vandaag leggen we de verschillen uit!
De prijs opbouw van een eerlijk en duurzame shirt; hoeveel duurder is het?
Het is een klacht die we maar al te vaak horen: ‘Ik wil wel duurzame en eerlijke kleding kopen, maar het is zo duur... Ik kan het gewoon niet betalen”. Het is het stereotype van duurzaam, het kan niet anders dan duur zijn. Dit is natuurlijk niet altijd waar en het ligt er geheel aan waar je het mee vergelijkt. Geen duurzaam merk kan natuurlijk concurreren met de Primark maar met de Mango lukt vaak best wel. Toch is het zo dat eerlijk en duurzaam vaak toch iets prijziger betekent en in deze blog leggen we uit waarom en wat te verwachten is voor de prijs van een duurzaam en eerlijk shirt vergeleken met een ‘normaal’ shirt.
Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!